Ny kampanj ska få fler att ta sitt cellprov
Det tar bara 5 minuter att ta cellprov. Ändå går inte var femte kvinna när de blir kallade. Genom en ny kampanj under cellprovsveckan vill Roche Diagnostics få fler kvinnor att ta cellprov.
Varje år får drygt 500 kvinnor besked om att de har cervixcancer. I samband med den nationella cellprovsveckan (vecka 20-21) lanserades kampanjen 5minst som ska öka förståelsen för varför det är viktigt med cellprov, var man kan göra det och hur det går till.
Kampanjens namn tar dels avstamp i de fem minuter det tar att genomföra ett cellprov, dels i Jämställdhetsutredningen som presenterades i december 2015 i vilken det konstaterades att kvinnors sjukdomar prioriteras lägre inom vården.
För att lyfta kvinnlig hälsa och göra vården mer jämlik är det viktigt att kvinnor känner till sina rättigheter. Med kampanjen vill Roche hjälpa till med att sprida kunskap om vad ett cellprov innebär och hur man ska göra för att boka tid om man missat sin kallelse.
På hemsidan 5minist.se kan man få svar på alla frågor som rör cervixcancer och HPV, boka tid för cellprov samt påminna andra om att göra detsamma.
SE/AVAO/0518/0005